Studenter inom marin teknik hjälper Saab
Blekinge och Karlskrona är ett marint nav i Skandinavien. Här finns kompetens som jobbar för att tillsammans lösa några av de stora utmaningarna till sjöss. Ett av de senaste exemplen är studenterna på BTH som utvecklat en självkörande båt på uppdrag av Saab. Den än så länge namnlösa farkosten kan i framtiden vara med och förbättra sjösäkerheten eller underlätta arbetet för både forskare och ubåtsjägare.
Under tredje och fjärde året får studenterna på marin teknikprogrammet genomföra ett projekt som är kopplat till faktiska behov i industrin. Sofia Glashoff bildade grupp tillsammans med Philip Somehagen, Magnus Erikson och Samuel Nyberg. De fyra studenterna matchades sedan med Saab som var ute efter en ny smart farkost för identifiering av sjömärken. Företaget hade en diger kravlista. Farkosten skulle kunna drivas av el i minst en timme, ha möjlighet att gå i minst fem knop, tåla sjö och vara max en meter lång.
– De ville också gärna att den skulle kunna använda olika mätinstrument och sensorer, berättar Sofia.
Hela vägen från idé till verklighet
Studenterna började med ett blankt papper, faktainhämtning, diskussioner och en hel del planering. Eftersom både budgeten och tiden var begränsad, var de tvungna att tänka utanför ramarna. I en hobbybutik köpte de två radiostyrda båtar som de sedan byggde ihop till en katamaran.
– Det sparade tid istället för att bygga ett helt eget skrov. Vi har fått kombinera teori och praktik i det här projektet och spenderat många timmar i verkstaden där vi har svarvat, fräst, lött och 3D-printat för att få ihop allt. Det har blivit mycket finmekanik – ibland har vi nästan känt oss som guldsmeder eller urmakare, säger Philip.
– En fördel är att vi har fått lära oss maskinernas möjligheter och begränsningar och varit tvungna att ifrågasätta om våra idéer ens är möjliga att genomföra, berättar Sofia.
Smart modultänk
Gruppens farkost är med sin litenhet och batteridrift i linje med den miljöomtanke som krävs av företag idag. Men den är också ett kostnadseffektivt alternativ eftersom den är utrustad med en modulbox som gör det möjligt att montera olika verktyg och hjälpmedel.
– Vi kan klicka fast olika instrument beroende på vilket uppdrag båten har. Det kan vara en kamera som tar bilder eller sensorer som mäter temperatur eller salthalt i vattnet, säger Sofia.
Vattnets salthalt och temperatur är viktigt när man letar efter bland annat ubåtar, men informationen är också nyttig för forskare.
– Modulboxen ger farkosten ett brett användningsområde. Beroende på hur den utrustas, kan den även användas för att upptäcka oljefläckar eller vid eftersök om det skett en olycka.
De sista detaljerna
Om några veckor är det dags för de blivande mariningenjörerna att presentera sitt arbete för Saab. De är trygga i att de har ett bra koncept, men bävar lite för att det svåraste är kvar – att få elektroniken att fungera felfritt när det är presentationsdags.
Philip sätter ord på oron.
– Det ska bli roligt, men vi är lite smånervösa för vi vet hur proffsiga Saab är på presentationer. Men det är ju också skillnad på vilka resurser vi har jämfört med dem, konstaterar han.
Sedan ska gruppen också lacka sin skapelse. Ett av kraven från Saab var att farkosten skulle vara utrustad med blixtljus och då gäller det att välja en färg som passar.
– Orange syns bättre än till exempel svart, ja vi får se vad det blir, tänker Sofia högt.
När projektet är klart har det pågått i ungefär fyra månader och det verkar som att studenterna och deras autonoma farkost bevisar att det mesta är möjligt när man slår sina kloka huvuden ihop.
– Vi har fått utveckla vårt ingenjörstänk och hur man löser utmaningar rent praktiskt. Under vår tid på BTH har vi insett att det finns så himla mycket man kan göra och jobba med efter utbildningen. Möjligheterna finns där och många företag är intresserade av vad vi kan, avslutar Sofia.
30 augusti 2022