Problembaserat lärande vid genomförande av sjuksköterskeutbildning
Problembaserat lärande vid genomförande av sjuksköterskeutbildning
Projektstatus
Pågående
Projektledare
Kategori/Område
Forskning inom tillämpad hälsoteknik
Problembaserat lärande (PBL) har bedrivits på sjuksköterskeprogrammet sedan 2000. För att få mer kunskap om PBL som pedagogisk metod och filosofi för att utbilda sjuksköterskor med goda vårande förmågor bedriver institutionen idag forskning på området. Syftet är dels att utveckla användbara instrument för att utvärdera metodens användbarhet för ett livslångt lärande. Men också att undersöka sjuksköterskestudenters upplevelser av att lära utifrån PBL:s grundfundament autentisk, problem in real life, problemlösningsförmåga och studentcentrerat lärande i förhållande till möjligheten att utveckla de färdigheter och vårdande förmågor som efterfrågas för att bli en självständig och ansvarstagande sjuksköterska. Projektet bedrivs delvis i samarbete med Linnéuniversitet.
Fakta
Längd
Kontaktperson
Christel Borg
christel.borg@bth.seDeltagare
Christel Borg
Universitetslektor/docent
Ann-Kristin Olsson
Universitetslektor
Boel Sandström
Universitetslektor
Terese Lindberg
Universitetslektor
Doris Bohman
Affilierad universitetslektor/Docent
Johanna Tell
Universitetslektor
Lina Nilsson
Universitetslektor