Problembaserat lärande vid genomförande av sjuksköterskeutbildning
Problembaserat lärande vid genomförande av sjuksköterskeutbildning
Projektstatus
Pågående
Projektledare
Kategori/Område
Forskning inom tillämpad hälsoteknik
Problembaserat lärande (PBL) har bedrivits på sjuksköterskeprogrammet sedan 2000. För att få mer kunskap om PBL som pedagogisk metod och filosofi för att utbilda sjuksköterskor med goda vårande förmågor bedriver institutionen idag forskning på området. Syftet är dels att utveckla användbara instrument för att utvärdera metodens användbarhet för ett livslångt lärande. Men också att undersöka sjuksköterskestudenters upplevelser av att lära utifrån PBL:s grundfundament autentisk, problem in real life, problemlösningsförmåga och studentcentrerat lärande i förhållande till möjligheten att utveckla de färdigheter och vårdande förmågor som efterfrågas för att bli en självständig och ansvarstagande sjuksköterska. Projektet bedrivs delvis i samarbete med Linnéuniversitet.
Fakta
Längd
Kontaktperson
Deltagare

Christel Borg
Universitetslektor/docent

Ann-Kristin Olsson
Universitetslektor

Boel Sandström
Universitetslektor

Terese Lindberg
Universitetslektor

Doris Bohman
Affilierad universitetslektor/Docent

Johanna Tell
Universitetslektor
Lina Nilsson
Universitetslektor