BTH-forskare stärker AI-kompetensen vid afrikanska universitet – öppnar dörrar för internationellt samarbete

Gruppfoto med Niklas Lavesson samt delegater

Niklas Lavesson, professor i programvaruteknik med fokus på tillämpad AI, har nyligen återvänt från en resa till Tanzania där han ledde en utbildning om artificiell intelligens (AI) inom högre utbildning. Som inbjuden av Association of African Universities delade han kunskap om AI:s möjligheter och utmaningar för ett 20-tal delegater från åtta olika afrikanska länder, inklusive rektorer, forskare och beslutsfattare.

Utbildningen, som var tre dagar lång, behandlade heta ämnen som generativ AI och dess inverkan på högre utbildning, exempelvis hur man hanterar AI-genererade rapporter, vilka arbeten inom högskolesektorn som riskerar att försvinna och införandet av lagstiftning eller AI-policyer.

En som deltog i utbildningen var professor Rosemary Okoh som är vicerektor vid Delta State University i Nigeria:

– Niklas gjorde AI-ämnet lätt att förstå för en tvärvetenskaplig publik. Presentationerna täckte ett brett omfång av AI-aspekter och förklarade hur AI-tekniken kan tillämpas på ett ansvarsfullt sätt samt hur man går till väga för att utföra analyser av införandets kostnader och fördelar inom universitetsledning, administration samt för lärare och studenter.

Möjligheten att genomföra utbildningen kom genom Niklas Lavessons samarbete med University of Cape Coast i Ghana. Solomon Faakye, Head of Legal Affairs vid detta universitet, såg ett behov av en kompetensutvecklingskurs för anställda vid afrikanska lärosäten kring AI-användning inom högre utbildning. Han vände sig därför till Niklas Lavesson som tog sig an uppdraget.

– Det var en fantastisk upplevelse. Delegaterna var mycket engagerade och intresserade av att utveckla sin AI-kapacitet. Jag var dock noga med att poängtera att det är teknikens möjligheter och begränsningar som är mitt fokus, inte det juridiska. Men det känns väldigt givande att BTH kan bidra till detta, säger Niklas Lavesson.

Utbildningen är en del av ett större samarbete mellan BTH och universitet i Afrika, bland annat University of Cape Coast och Kwame Nkrumah University of Science and Technology i Ghana. Ett konkret resultat av utbildningen är förslag på framtida samarbeten, inklusive att bistå vid uppstarten av ett nytt universitet i Kongo och att hålla fler AI-utbildningar på afrikanska lärosäten.

– Vi ser en enorm potential i detta samarbete, både för att stärka afrikanska universitet och för att öppna nya möjligheter för studenter och forskare från båda kontinenterna, säger Niklas.

Med detta initiativ tar BTH en aktiv roll i att främja AI-utveckling på den globala arenan, samtidigt som de stärker relationerna mellan Europa och Afrika.

27 januari 2025