BTH-studenter tog hem vinsten i Game Concept Challenge
I veckan hölls Creative Coast Festival på Campus Karlshamn. Under festivalen tillkännagavs vinnaren av Game Concept Challenge – en speltävling där de deltagande bidragen bedöms av en jury från branschen och där vinnarna tilldelas utvecklingsmedel och en plats i inkubatorn Gameport. Whacky Mole Studio tog hem vinsten med sitt spel Mineral Madness.
Den nystartade spelstudion består av BTH-studenterna Adrian Tegelind, Linus Östergaard, Elin Hägg, Simon Andreasson, Stephanie Sundqvist Tepfers, Filip Unger och Nathanael Remstedt.
– Att få vinna är ju helt fantastiskt, det ger oss medel att på riktigt komma igång med en egen spelstudio, vilket har varit en dröm för många av oss. Framöver gäller det att finslipa projektet och nå ut till världen med spelet, säger Filip Unger.
Projektet tog sin start genom en projektkurs under sista året på programmet Civilingenjör inom spel- och programvaruteknik. Projektkurser som denna hålls för att studenter ska få en chans till praktisk applicering i spelindustrins arbetssätt, samtidigt som de kan använda sig av de speltekniker som studerats under programmet.
– Under projektkursen fick vi chans att ta fram ett eget spel. Vi var själva väldigt nöjda med resultatet och märkte snabbt att även andra gillade det. Positiv feedback från lärare och kursare motiverade oss att gå vidare med projektet, och vi anmälde oss då till att delta i Game Concept Challenge.
Mineral Madness är ett fartfyllt och kaotiskt spel för flera spelare.
– Målet är att med hjälp av bomber och en hacka samla på sig mineraler i en fullt förstörbar, procedurellt genererad grotta. Bomberna är även ett utmärkt sätt att handskas med andra spelare eller stora insekter som vill ta dina mineraler. Du är inte ensam i grottan.
Civilingenjör inom spel- och programvaruteknik har omarbetats och heter numera Civilingenjör i spelteknik. Läs mer om programmet här.
27 maj 2022