En dag då pedagogiken i undervisningen står i fokus

Samtal om pedagogik
Idag var pedagogik i undervisningen i fokus för personalen på BTH. Best practice 2024 heter ett årligt event då lärare delar med sig av kunskaper och erfarenheter i undervisningen, men även presenterar nya inslag eller idéer i undervisningen.

Åhörarna hade hela 16 olika presentationer att välja mellan. Det var lärare från praktiskt taget samtliga institutioner vid BTH som delade med sig av sina erfarenheter.

Det var många spännande och intressanta observationer som kom fram – lärdomar och insikter som kan spridas till all undervisande personal. Det handlade om allt från erfarenheter av gruppindelning, kritiska faktorer vid distansutbildning, undervisningssätt som passar studenter med olika typer av funktionsnedsättning till att använda generativ AI vid inlärning.

Hållbara studiestrategier
En av presentationerna handlade om hållbara studiestrategier. Det var Malin Bernelf, lärare i matematik, som berättade om ett projekt som till en början handlade om att förbättra studieresultaten för studenterna på Civilingenjörsprogrammet i marin teknik. Det blev senare till ett projekt som handlar om att ge studenterna tilltro till sin egen förmåga samt att ge kunskaper om motivation, mål och studievanor.

– Det är viktigt att studenterna får strategier för bättre lärande. Därför vill vi ge dem verktyg för det. Långsiktig hållbarhet för individen är en förutsättning för goda studieresultat på lång sikt. Det är också viktigt att vi som lärosäte förmedlar att vi vill att mår bra och tar vara på sina förmågor, inte bara att de presterar och levererar, menar hon.

Årets pedagogiska medel
För sitt arbete med hållbara studiestrategier har Malin Bernelf nu tilldelats årets pedagogiska medel för sitt arbete. För pengarna kommer hon att arbeta med ett bidrag till Matematikdidaktiska Forskningskonferensen, MADIF, våren 2026.

 

23 oktober 2024