Hybridklassrum – möjliggör effektiv inlärning på distans
BTH är ett av tre lärosäten som får del av KK-stiftelsens satsning för att ta fram nätbaserade, och internationellt konkurrenskraftiga spetsutbildningar på avancerad nivå.
– Jag är naturligtvis mycket glad över beslutet från KK-stiftelsen. Den gör att vi kan erbjuda kurser till studenter och ingenjörer som vill vidareutbilda sig, oavsett ifall de finns i Sverige eller någon annanstans i världen, säger Alessandro Bertoni, biträdande professor i maskinteknik vid BTH.
Tanken är att forskarna ska testa hybridklassrum – det vill säga klassrum som är en kombination av ett fysiskt klassrum och ett digitalt.
– Vi vill skapa ett så kallat ”Active Learning Classroom”, där studenter kan delta i gästföreläsningar, genomföra workshoppar eller delta i övningar på distans, tillsammans med studenter på campus. Då kan vi maximera interaktionen mellan deltagarna oberoende av var de befinner sig vilket gör inlärningen mer effektiv, berättar Alessandro Bertoni.
BTH satsar även på att ta fram tre nätbaserade kurser för att stärka, och internationellt positionera, BTH:s forsknings- och utbildningsmiljö inom digital produktutveckling. Satsningen stödjs av Volvo Cars, Dynapac, Blue Science Park, Södra Cell och Techtank som även kommer delta utvecklingen av kurserna.
– Detta är helt i linje med vår forskningsinriktning kring digitalisering av produktutvecklingen, och att ha en synkronisering mellan forskning och utbildning. Vi ser att teknologierna bakom industri 4.0 är viktiga och ger stora möjligheter för industrins digitalisering, säger Tobias Larsson, forskningsledare vid Product Development Research Lab och professor i maskinteknik vid BTH.
7 juni 2021