Ny teknik skapar medvetenhet om klimatfrågor – och banar väg för lösningar
I syfte att sätta fokus på akuta klimatfrågor som stigande havsnivåer och vattenbrist i Blekinge tar BTH och Region Blekinge hjälp av ny teknik. Målet är att den nya tekniken ska öka medborgarnas medvetenhet om klimatförändringar samt hjälpa myndigheter att planera och utforma lösningar för klimatanpassning.
Uppgifter från Länsstyrelsen i Blekinge visar att cirka 2 000 invånare och viktig infrastruktur i centrala Karlskrona riskerar att helt, eller delvis, hamna under vatten på mindre än 80 år. Detta och andra akuta klimatfrågor diskuterades på Klimatsamtalet i maj månad där bland andra BTH och Region Blekinge deltog.
För att synliggöra vilka risker vi står inför presenterade BTH och regionen det arbete som bedrivs inom EU-projektet RESIST*. Det omfattar 12 europeiska regioner i 10 länder och fokus är på att utveckla och implementera innovativa lösningar för att hantera översvämningar, torka, värmeböljor, skogsbränder och jorderosion.
Ny teknik och nya metoder
I projektet bidrar BTH med kunskap inom teknisk design, användning av digitala tvillingar och kunskaper inom virtuell verklighet (VR) och förstärkt verklighet (AR).
–Genom att utveckla simuleringsmodeller och använda avancerade visualiseringar kan vi bedöma vilka effekter olika klimatförändringar får. Modellerna hjälper oss att utforma effektiva och innovativa lösningar för anpassning, berättar Marco Bertoni, professor i maskinteknik vid BTH.
Under Klimatsamtalet lanserades även en del resultat från projektet. Det ena är Pop-up Climate Tech Tour – ett initiativ som syftar till att öka medborgarnas medvetenhet om klimatrisker och hjälpa myndigheter att planera och utforma lösningar för klimatanpassning.
Spel hjälper oss att förstå klimathoten
Under klimatturnén visar BTH:s studenter i maskinteknik bland annat ett spel där immersiv teknik används. Spelet ”80 Years (of water rising) in 80 Seconds” är utformat som en fartfylld VR-upplevelse för att besökarna ska förstå innebörden av stigande havsnivåer. Spelet påminner om ett äventyr i ett utrymningsrum och spelarna måste agera snabbt, med bara drygt en minut på sig att aktivera vattenhållande barriärer för att förhindra att Marinmuseum i Karlskrona översvämmas – ett värsta scenario som förutspås år 2100.
–Det är en så omtumlande upplevelse att stå under vatten, där jag vanligtvis går. Att kunna aktivera de simulerade yttre vattenskyddsbarriärerna gör att strandlinjen dyker upp igen. Ett briljant verktyg för att förstå effekterna och underlätta beslutsfattande, säger Johan Nilsson, Region Blekinge, som testat spelet.
Underlätta för beslutsfattare
Regionen står även inför stora utmaningar med sjunkande grundvattennivåer. Här presenterade BTH-forskarna en simuleringsmodell och en VR-miljö som syftar till att utbilda beslutsfattare och medborgare om grundvattenbrist. Med hjälp av data från aktuella reservoarnivåer och väderprognoser kan verktygen bidra till att antalet dagar med vattenrestriktioner minskas.
–Immersiv teknik är en ”game changer” för att samla in värdefull lokal kunskap och insikter om de specifika behoven i vårt samhälle. Den gör att vi kan utforma mer relevanta och effektiva lösningar, menar Marco Bertoni.
Andra områden som ingår i projektet är en modern vision av en kustförsvarslinje inspirerad av Karlskronas ursprungliga befästningsplan från 1683. Med hjälp av virtuell verklighet kan deltagarna gå längs den föreslagna befästningen och se dess funktionella, kulturella och rekreativa värde. Med förstärkt verklighet kan analoga medier förbättras genom att låta deltagarna utforska detaljerade aspekter av alternativa befästningsdesign. I en sista demonstration visades hur Internet-of-Things-teknik och digitala tvillingar kan användas för att övervaka och bevara byggnader med ett betydande kulturarv.
*RESIST – ”Regions for climate change resilience through innovation, science and technology” är ett femårigt EU-projekt finansierat av EU:s forskning och innovationsprogram Horisont 2020.
24 juni 2024