Prototyper i gränslandet mellan det fysiska och digitala
Idag är det utställning av medietekniska prototyper på Campus Karlshamn. Det är studenterna i årskurs 2 på BTH:s program inom medieteknik som visar vad de lärt sig.
Under årskurs två har studenterna arbetat med att utforska hur digitala och fysiska material kan samverka för att skapa interaktivitet och immersivitet. I kursen Medieteknisk prototyputveckling har studenterna under tio veckor arbetat med att ta fram fysiska och digitala prototyper.
-Prototyperna kan vara till exempel en digifysisk artefakt, en rumslig installation eller en upplevelse som behandlar temat ”mötet mellan det fysiska och digitala” berättar Jonas Svegland som är lärare i immersiva upplevelser vid BTH.
Nu när kursen är slut visar studenterna upp sina prototyper i en utställning där besökarna får utforska mötet mellan det fysiska och digitala rummet.
-Här får besökarna möjlighet att skapa musik med sina händer, spela pong med sin kropp eller svinga ett magiskt trollspö för att skapa magi, säger Jonas Svegland.
Gemensamt för alla prototyperna är att de ska utforska, utmana och omförhandla gränserna mellan det fysiska och det digitala.
Med en examen från BTH:s medietekniska utbildningar får du förmågan att hitta lösningar för att skapa förändring, berätta historier och förmedla budskap eller kunskap – via ljud, bild och andra digitala och immersiva upplevelser.
12 januari 2023