Chatt
Chatt
Online-chattar och diskussioner är effektiva sätt för studenter för att kommunicera med andra studenter och lärarna på en kurs. De främjar diskussioner i realtid och ger studenterna en direkt koppling till både lärare och andra studiekamrater (Blackmon, 2012). Den här direkta kopplingen kan leda till en snabbare progression i lärandet och en mer omfattande djup-dykning in i kursmaterialet. För att försäkra sig om integrering och att alla ska känna sig trygga måste online-chattar planeras ordentligt och specifika regler och föreskrifter måste implementeras.
En chatt ska användas när studenterna är de mest aktiva medlemmarna i chattrummet. När studenter är aktiva i chatten underlättas det verkliga lärandet student-till-student, vilket är ett av de mest effektiva sätten för inlärning. Den största fördelen med chatten är att studenterna kan få snabba svar när det uppstår frågor. Ett problem med chatten är att frågor och svar försvinner efter att mötet har avslutats. Ett annat potentiellt problem är att svåra och komplexa frågor kan vara svåra att besvara i ett kortfattat svar. I de sammanhangen kan man föredra ett forum. Exempel på chattklienter är Teams, Discord, Gitter, Slack (Tyrer, 2019).
Blackmon, S. (2012). Outcomes of Chat and Discussion Board Use in Online Learning: A Research Synthesis. Journal of Educators Online. 9(2).
Tyrer, C. (2019). Beyond social chit chat? Analysing the social practice of a mobile messaging service on a higher education teacher development course. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16(1): 13.