BTH:s kvalitetssystem
Kvalitetssystem
BTH:s kvalitetssystem är utformat i syfte att stödja medarbetares och studenters arbete med att utveckla BTH som forsknings- och utbildningsmiljö. Systemet ska säkerställa att BTH fullgör de krav och mål som anges i nationella regelverk och rekommendationer samt att högskolans egna kvalitetsmål uppnås.
Styrande dokument
Uppbyggnad och struktur
Högskolan gör kontinuerliga uppföljningar i syfte att identifiera behov av utveckling, kompetensförstärkning och förändring av infrastruktur. Varje uppföljning sker i ett-, två- eller tre-årscykler och består dels av att samla in underlag, och dels av en uppföljningsdialog mellan ansvariga och ledning vilket utmynnar i en ny eller uppdaterad handlingsplan.
Högskolan genomför regelbundna externa granskningar i tre- och sexårscykler. Syftet är att få en riktmärkning av verksamheten utifrån externa sakkunnigas perspektiv. På samma sätt som vid den kontinuerliga uppföljningen sker en nära dialog mellan ledning, medarbetare och studenter, samt även granskare för att fånga upp synpunkter och åtgärdsförslag för effektiv implementering. Även vid externa granskningar upprättas en handlingsplan.
Kvalitet i utbildning, forskning och verksamhetens förutsättningar
Utbildning
QU-1 Uppföljning av kurser
QU-2a Uppföljning av utbildningsprogram
QU-2b Uppföljning av allmänna studieplaner
QU-3 Uppföljning av individuella studieplaner
QU-4 Uppföljning av pedagogisk utveckling
QU-5 Uppföljning av studentinflytande
QU-6 Uppföljning av utbildningsstöd
QU-7a Extern granskning: Utvärdering av utbildning
QU-7b Extern granskning: Utvärdering av utbildning på forskarnivå
Forskning
QF-1 Uppföljning av forskningens utveckling och förnyelse
QF-2 Uppföljning av god forskningssed
QF-3 Uppföljning av forskningsstöd
QF-4 Extern granskning: Utvärdering av forskningsområden
Verksamhetens förutsättningar
QV-1 Uppföljning av akademiska miljöer
QV-2 Uppföljning av kompetensförsörjning
QV-3 Uppföljning av lokalförsörjning och gemensam infrastruktur
QV-4 Extern granskning – Tematisk utvärdering