Årets lärare

Årets lärare

Varje år utses ”Årets lärare” på BTH. Studenterna skickar sina nomineringar till Studentkåren som sedan utser vinnaren efter vad som faktiskt sägs om läraren. Det är alltså inte antalet röster som avgör utan vad de facto läraren gjort och nominerats för.


Årets lärare 2023

Teori, praktik och trygghet

BTH:s studenter har sagt sitt och Blekinge studentkår tillkännager nu Årets lärare 2023. Det är Mikael Keskitalo på institutionen för industriell ekonomi, TIEK.

 

Årets lärare 2023 Mikael Keskitalo

Mikael Keskitalo har utsetts till Årets lärare för sitt exceptionella engagemang och sina inspirerande och relevanta undervisningsmetoder.

Mikael är känd för sin entusiasm och passion för sitt ämne. Han är lyhörd för studenternas synpunkter och han inspirerar och hjälper dem att nå sin fulla potential.

Studenter lovordar Mikael för hans innovativa och relevanta undervisningsmetoder som gör hans föreläsningar dynamiska och engagerande. Uppskattat är också hans sätt att bjuda in till att våga ställa frågor som han sedan besvarar på ett pedagogiskt sätt.

– Jag är glad, stolt och tackar Blekinge studentkår för detta ärofyllda pris. Tack även till Henrik Sällberg som visade mig hur man ”undervisar” när jag höll min första kurs på BTH 2020, Emil Numminen för angreppssättet ”teaching” vs. ”learning” som syftar till att kunskap nås genom delat ansvar mellan lärare och student och Monica Nilsson för stöd och samarbetsvilja som möjliggör för oss lärare att optimera vår undervisning till gagn för våra studenter!

På frågan om vad som är viktigt i rollen som lärare svarar Mikael att han haft stor nytta av sin internationella erfarenhet som visat att kunskap är trygghet.

–När en student förstår hur teori används i verkligheten, då är studenten trygg i sig själv och rustad att klara konkurrens i näringslivet. Det finns inget så tillfredsställande som när en alumn ringer och tackar för kunskap de fått genom sin utbildning på BTH och som de nu använder i yrkeslivet – det är en häftig känsla!

 

Nedan finns några av motiveringarna:

-”Oerhört engagerad lärare som förmedlar entusiasm för ämnet. Han lyhördhet för synpunkter och hjälper oss på alla sätt. En kanonlärare!”

-” He is truly the finest teacher I’ve ever known, imparting knowledge with unparalleled sincerity and dedication. I eagerly anticipate the opportunity to learn from him throughout my MBA studies.”

-“Mikael Keskitalo embodies the essence of an exceptional educator through his unwavering dedication and pedagogical teaching methods. He always inspires and empowers his students to reach their full potential. His commitment to fostering critical thinking, creativity, and empathy sets him apart as a beacon of excellence in education. He is the BTH dean of corporate finance!”

-“He is very patient with students, and efficient in giving answers to questions. Answers in time and in a complete way. He explains the subject in theory and practice. I don’t know where he gets his energy but he is always energetic and doesn’t seem bothered by my sometimes shallow questions. I did not pass his course but he made me feel good after I questioned my below-pass marks.”

-“He is a teacher who follows his passion and very relevant teaching ways for the current generation and trends. His lectures are engaging and active unlike boring traditional ones, we have robots/AI to deliver like a machine, but we need more people like Mikael who teach more real and good.


Årets lärare 2022

”fördern und fordern”

Blekinge studentkår har utsett Markus Fiedler till Årets lärare. Han prisas bland annat för sitt stora engagemang. Vid en ceremoni fick han motta blommor och diplom.

 

Årets lärare 2022. Markus Fiedler

Markus Fiedler. Årets lärare 2022.

​Markus Fiedler är professor i teletrafiksystem och han arbetar på institutionen för teknik och estetik.

Blekinge studentkår frågade i början av 2023 studenterna vilken som var deras favoritlärare. Nu står det alltså klart, det är Markus Fiedler.

-Jag blev överrumplad och känner mig fortfarande tagen – det tar ett tag att smälta. Jag känner mig mycket hedrad. Studenterna är det mest värdefulla och viktigaste som finns på en högskola, säger Markus.

På frågan varför han tror att just han blev utnämnd svarar han:

-Jag använder en tysk ordlek: ”fördern und fordern” – fritt översatt: att stödja och utmana. Studenterna är det bästa jag vet (på jobbet i alla fall), direkt följt av mina fina kollegor och den alldeles speciella miljön på Piren. Studenterna äger sina utmaningar/projekt, och jag finns till för att tipsa, influera, säga till och klappa på axeln. Studenterna ska ha kul och känner att de ”äger”.

Nedan finns några av motiveringarna:

”Jag hoppas han vet om att han gör en stor skillnad, studenter som har tagit examen för ett par år sedan pratar ännu om den positiva skillnaden som han gjorde för dem.”

Han har varit så otroligt engagerande i våra kurser och man märker verkligen att han brinner för högskolan och oss studenter.”

”Det har varit en ära att få ha honom som handledare, kursansvarig och examinator. Det finns ingen som vår fina Markus!”

”Har sett fram emot alla föreläsningar med honom. Man känner sig alltid peppad och redo att ta sig an utmaningar efter att man snackat med honom.”

”Efter varje träff känner man sig upplyft och som att man fått ny kraft!”

”Markus har verkligen motiverat både mig och andra studenter i våra studier. Han har väckt studieglädje och låtit sina erfarenheter inspirera oss till fortsatt lärande. Jag är väldigt tacksam över att Markus undervisar på Campus Karlshamn, och jag hoppas att fler studenter får ta del av hans lärdomar!”

”Otroligt fin och pedagogisk människa som definitivt förtjänar att bli årets lärare!”

 

Best Practice Poster: Markus Fiedler Årets lärare BP2023

Den  25 oktober så höll Markus Fiedler en föreläsning om Årets lärare 2022.


Årets lärare 2021

"Jag försöker göra studenterna aktiva genom att ställa frågor och måla upp scenarion"

Blekinge studentkår har 2021 utsett Filippa Stenberg till Årets lärare. Hon undervisar på Sjuksköterskeprogrammet och brinner för att ge studenterna så bra undervisning som möjligt. I studenternas motiveringar återkommer formuleringar såsom ”hon är en fantastisk förebild” för hur en sjuksköterska ska vara.

Filippa Stenberg, årets lärare 2022

Filippa Stenberg

Filippa Stenberg undervisar främst i medicinkurserna på Sjuksköterskeprogrammet, det vill säga anatomi och fysiologi utifrån den friska kroppen samt i kurser i akutsjukvård. Hon håller även föreläsningar i patofysiologikurserna, till exempel om olika sjukdomar som drabbar våra organ.

Vi lär oss på olika sätt – därför vill jag variera undervisningen
Filippa berättar hur hon gör när hon lägger upp sin undervisning för att den ska bli så bra som möjligt.

-Jag försöker lägga upp undervisningen så att den ska bli intressant och rolig att lyssna på. Jag försöker använda mig av många olika läraktiviteter så att det alltid ska finns något som passar alla, eftersom vi lär oss på olika sätt, säger Filippa.

-Jag tycker också om att visa saker visuellt med kroppen, dockor eller genom att exempelvis rita på tavlan. Utöver detta försöker jag vara innovativ med nya läraktiviteter, den här terminen kommer studenterna till exempel få dissekera olika organ från djur, berättar Filippa vidare.

Tar gärna exempel från det egna arbetslivet
Studenterna som har nominerat Filippa Stenberg till Årets lärare betonar att hon är en ”förebild” och att de själva vill ”bli en sjuksköterska som hon när de är klara”.

-Jag försöker göra studenterna aktiva genom att ställa frågor och måla upp scenarion, många gånger tar jag exempel från när jag själv arbetade som sjuksköterska.

Att förklara vad yrket går ut på
Filippa Stenberg lägger även tid på att förklara vad sjuksköterskeyrket faktiskt går ut på – att vårda andra människor, att lägga sitt liv i andra människors händer samt aspekten patientsäkerhet.

-Jag lägger väldigt stor vikt vid att förklara att vi kommer vårda människor, det vi gör ska vara patientsäkert. Studenterna vi undervisar ska kanske vårda oss eller våra barn och behöver därför komma ut med aktuell och korrekt kunskap. Vi ska kunna lägga våra liv i deras händer och vara trygga med det. Att ställa krav i undervisningen är därför också en väldigt stor del, menar hon.

Lägger ner sin själ i undervisningen
Att Filippa är en engagerad lärare förstår man både utifrån studenternas motiveringar men även när hon berättar om hur hon ser på sitt arbete:
-Jag brinner för mitt jobb och lägger verkligen ner min själ i att ge studenterna en så bra undervisning som möjligt. Utnämningen Årets lärare ger mig ett bevis på att det jag gör faktiskt är bra, vilket ger mig både glädje och motivation att fortsätta utveckla och förbättra undervisningen för våra sjuksköterskestudenter, säger Filippa.

Här är några nomineringsord från studenterna:

”En fantastisk förebild hur vi ska vara som sjuksköterskor”

”Hon är exakt en sådan sjuksköterska som jag vill bli när jag är klar”

”Hon, bättre än någon annan, gör oss till bättre sjuksköterskor”

”Hon ser till att vi känner oss inkluderade och hörda, bryr sig om att vi förstår och har tålamod med dem av oss som lätt hamnar efter”

”Hon är så engagerad i sitt arbete och hon har även modet att vara mänsklig och att visa att saker inte alltid är en dans på rosor”

 

På eventet Best Practice, Pedagogy & Collegial learning, den 19 oktober så höll Filippa en föreläsning gällande årets lärare.

 

 


Årets lärare 2020

”Jag vill vara en guide för studenterna i deras studier”

2021 valde BTH:s studenter matematikläraren Robert Nyqvist till Årets lärare. I motiveringen lyfts hans stora engagemang fram och Robert menar att det finns en koppling mellan engagemang och pedagogisk skicklighet eller förmåga. Enligt studenterna lyckas han dessutom att få digitala föreläsningar att kännas som ”vanlig” undervisning – kanske tack vare de okonventionella metoder Robert använder och som studenterna uppskattar enligt motiveringen till utnämningen.

Robert Nyqvist

Engagemang för ämnet gör det enklare att finna motivation att undervisa och utveckla sättet man gör det på. För att uppnå skicklighet i sin undervisning krävs att man regelbundet undervisar och reflekterar över bland annat metod och utfall, menar Robert Nyqvist, universitetslektor i matematik vid BTH.

– Utan engagemang kanske man ”river av” en föreläsning på sätt som man alltid gjort och utvecklar därför aldrig sin undervisning. Då kan man knappast säga att man har pedagogisk förmåga eller skicklighet. Jag anser att just personlig pedagogisk förmåga och skicklighet är i ständig utveckling, säger Robert.

Vill vara en guide för studenterna
Robert är väldigt glad över utnämningen och känner sig inspirerad att fortsätta utvecklas, men har samtidigt svårt att säga varför just han blev vald.

– Kanske beror på att jag gärna vill se mig som guide för studenterna i deras studier. Jag tycker också det är viktigt att ha förståelse för studenternas situation – de ska lära sig mycket, ofta under kort tid. Studenterna läser ofta flera kurser parallellt och upplever kanske att innehållet är svårt samtidigt som det presenteras i högt tempo. Detta kan givetvis skapa stress hos vissa studenter. En bra pedagog ska därför kunna anpassa undervisning efter innehållet i aktuell kurs och studentgrupp, menar han.

Okonventionella metoder uppskattas av studenterna
Under rådande omständigheter är det distansföreläsningar som gäller och även här lyfter studenterna fram Roberts förmåga att ”få en digital föreläsning att kännas som en vanlig föreläsning”.

– Den delen av motiveringen blev jag faktiskt väldigt förvånad över. Jag gör inget speciellt jämfört med hur jag lägger upp föreläsningar på campus. Jag brukar dela upp en föreläsning i flera mindre delar med en kort paus mellan. Det upplägget passar perfekt på distans.

Men Robert tar även till okonventionella metoder i undervisningen, vilket uppskattas av studenterna.

– Jag ser till att det blir lite kallprat både före föreläsningen och i pauserna, precis som på en ”vanlig” föreläsning. Ibland blir det monologer om ingen svarar. Tanken är att studenterna ska uppleva en närvaro av mig. Det kan bli prat om datorkrångel eller om jag hunnit fixa tillräckligt med kaffe. I en kurs blev det ett återkommande skämt oss emellan när studenterna skrev i chatten och undrade om jag hunnit dricka kaffe, berättar Robert.

– Det leder oss osökt in på min torra humor som jag ibland låter får spelrum under föreläsningen. Men bara för små korta och oplanerade inspel. Det är inte skratt jag vill uppnå utan mer en avslappnad känsla så studenten kan fokusera på innehållet. Men både kallprat och torr humor är en del av mig även när undervisar på vanligt sätt, berättar han.

Pandemin ställde nya krav
Övergången från campus- till distansundervisning har enligt Robert gått bra. Det stora avbräcket är att inte se studenterna, inte kunna ”läsa av” dem för att avgöra om han lyckats förklara ett begrepp på ett begripligt sätt. Det är även svårare att handleda enskilda studenter. Han använder whiteboardtavla för att skriva och förklara, men studenten är oftast begränsad av tekniken när denne försöker förmedla sina tankar.

– Det finns inget bra, och billigt, digitalt verktyg som slår papper och penna när man ska skriva formler, hävdar han.

Framtiden blir en mix av campus och distans
Framöver kommer Robert att kombinera campus- och distansundervisning. Vissa moment i en kurs kan till och med passa bättre att göra som distansundervisning. Ett exempel på det är när man introducerar matematisk programvara. Eftersom det är det som händer på en datorskärm som är av intresse så kan man lika gärna hålla en sådan föreläsning på distans.

– Jag och en kollega har också spelat in filmer där en av oss antar rollen som novis och den andre rollen som expert. I varje film diskuterar vi, utan manus, ett specifikt begrepp. Filmerna är roliga spela in och de uppskattas av studenterna, berättar Robert.

Lära av varandra
Robert har tankar och idéer om hur undervisningen på BTH skulle kunna utvecklas och hur planeringen av kurserna skulle kunde förändras för att gynna lärandet.

– Något jag saknar idag är synkronisering av obligatoriska moment i kurser. Om tre kurser läses parallellt och det är laborationer och inlämningsuppgifter i samtliga, så kommer dessa med all säkerhet att kollidera i tid. Det hade varit roligt om vi kunde låta inlämningsuppgifter vara som en följetång från en kurs till en annan – över ämnesgränserna.

– Sedan kanske vår undervisning skulle må bra av att vi är mer insatta i varandras kurser? Då tänker jag inte bara på innehållet utan också på vilket sätt undervisningen sker och på vilket djup olika delar av kursinnehållet tas upp. Själv har jag hämtat mycket av inspiration från kollegors sätt att undervisa, avslutar Robert.