Nätbaserad distansutbildning, framtidens högre utbildning?
Best Practice 2022
Nätbaserad distansutbildning, framtidens högre utbildning?

Patrik Klintenberg
Presentatör: Patrik Klintenberg
Institutionen för fysisk planering, TIFP
Digitalisering, ökande behov av livslångt lärande, önskemål om mer flexibla undervisnings och studieformer har resulterat i ett ökat intresse för nätbaserad distansundervisning. Nya utmaningar kräver nya lösningar: vad krävs för att vi ska lyckas med nätbaserad utbildning?
Varför vill fler studera på distans?
- Intresset för fortbildning och livslångt lärande ökar men få kan ägna sig helt och hållet åt studier, utan kombinera studierna med sitt ordinarie arbete.
- Distansstudier som ges på halv- eller kvartsfart är ett attraktivt alternativ till traditionella heltidsstudier.
- Covid ställde både studenter och lärare inför nya utmaningar och intressanta möjligheter till lärande och undervisning utanför universitetets väggar.
Utmaningar vid nätbaserad distansutbildning
- Behålla distansstudentens engagemang och intresse under hela kursen.
- Traditionella föreläsningar är svåra att genomföra på distans
- Grupparbeten är utmanande
- Vissa examinationsformer är svåra att genomföra

Använd förstasidan I Canvas som en nyhetssida, alltid aktuell information med länkar till relevant material och använd kursöversikten för schema, länka till alla moment som är med i schemat
Lösningar som fungerat i praktiken
- Engagemang
- Tydlighet i all kommunikation, allt ifrån välkomstbrev till information om kursens utformning och innehåll, inklusive studieguiden.
- Väl strukturerad kursplats i Canvas. Studenten ska känna igen sig och inte behöva leta efter relevant information.
- Kommunicera parallellt i flera olika kanaler.
- Ge snabb respons då studenter ber om hjälp och ge relevant och tydlig feedback till inlämningsuppgifter inom rimlig tid.
- Realistiska förväntningar och väl genomtänkt ‘schema’.
- Föreläsningar
- Fokusera på att introducera och stimulera till lärande istället för att förmedla kunskap genom monolog.
- Avsätt tillräckligt med tid för webbinarier/seminarier och ge studenterna tid att presentera och diskutera, lyssna och stötta studenterna så att det blir diskussion och inte en monolog från läraren till studenterna.
- Grupparbete
- Större vikt vid sammanställning/presentation/diskussion av resultat i webbinarier
- Examination
- Lägg mindre vikt/undvik traditionella tentor så mycket som möjligt.
- Hemtentamen med problembaserade frågor – ’open bookexam’.
- Utveckla problembaserade uppgifter som utförs individuellt eller i grupp.

Bygg en tydlig och informativ modulstruktur i Canvas: studenten ska hitta och känna igen sig. Färre traditionella föreläsningar, mer fokus på korta informations-filmer och demonstrationer.
Best Practice poster: Nätbaserad distansutbildning, framtidens högre utbildning?