Grupparbete
Grupparbete
Till skillnad från online-seminarier kan grupparbeten online ske asynkront, på samma sätt som under en kurs på campus. Studenterna måste ges en chans att kommunicera via video, röst och i skrift. Gör Zoom (eller någon annan videoplattform) tillgänglig för studenterna för diskussioner och delning av material. Det finns flera verktyg tillgängliga för samarbeten. Se till att definiera vad som är obligatoriskt och vad som inte är det. Gruppuppgiften måste var väl definierad för att avlägsna möjliga hinder i arbetsflödet. Det är viktigt att konstruera delbara uppgifter i en grupparbetesuppgift så att studenterna kan klara av att dela upp arbetet mellan dem på ett lämpligt sätt. Det är dessutom viktigt att klargöra hur gruppuppgiften ska presenteras och hur resultat och presentationer kommer att bedömas.
Forslund Frykedal, K. (2008). Elevers tillvägagångssätt vid grupparbete – om ambitionsnivå och interaktionsmönster i samarbetssituationer. Linköping Studies of Behavioural Science.