Huvudtalare
Huvudtalare
Under årets Lärarlärdom har vi förmånen att ta del av två presentationer från våra huvudtalare.
Första presentationen hålls av Klara Bolander Laksov och Max Scheja.
Presentationen hålls på engelska.
Titel: Dimensions of academic teachership – whose responsibility is it?
In this keynote, Klara Bolander Laksov and Max Scheja, both professors of Higher Education at Stockholm University, and authors of the publication ’Academic Teachership, will discuss what academic teachership involves at an individual, collegial and institutional level. With reference to practical examples and activities that can be carried out at the various levels, they will address issues relating to responsibility, what it means to take a pedagogical leadership stance and the importance of developing the pedagogical culture of the department.
Andra presentationen hålls av Jeanette Sjöberg och Åse Nygren.
Presentationen hålls på svenska
Titel: Ett aktivt akademiskt lärarskap – vad är det?
Studenter och lärare har olika roller inom högre utbildning, men kan arbeta tillsammans för att göra utbildningen bättre och mer spännande. Under en längre tid har vi talat om ”Aktiv studentmedverkan.” Gemensamt för olika former av aktiv studentmedverkan är att studenter tar en mer aktiv roll i sin utbildning, oftast genom samarbeten med lärare. Detta kan ske på studenters eller lärares initiativ. Aktiv studentmedverkan har definierats som när ”studenter är en resurs i varandras lärande (peer-to-peer learning) och … medskapare i planering, genomförande och utvärdering av utbildning” (UFV 2013/916). Samtidigt kan aktiv studentmedverkan tolkas olika beroende på sammanhanget, vilket gör det svårt att begränsa det till en viss definition. Det kan kopplas till begrepp som demokrati, delaktighet och engagemang, aktiverande undervisningsmetoder och inkludering; till partnerskap mellan lärare och elever, samskapande och samarbete.
Parallellt med ett ökat fokus på det aktiva studentdeltagandet, har idén om det akademiska lärarskapet vunnit terräng inom högre utbildning, vilket Laksov & Schejas keynote adresserar. Fokus ligger här på ”ett förhållningssätt där lärare kontinuerligt och systematiskt reflekterar över, utforskar och utvecklar den egna pedagogiska praktiken och dess inverkan på studenters lärande” (Akademiskt lärarskap, Bolander Laksov & Scheja, 9). Denna keynote behandlar den praktiska utövningen av det akademiska lärarskapet och dess koppling till en aktiv studentmedverkan och kollegialitet. Ett aktivt akademiskt lärarskap, menar Nygren & Sjöberg, inkluderar det kritiska och systematiska förhållningsättet men lägger mer fokus på lärarens interaktion med studenter och kollegiet. Närbesläktat med aktiv studentmedverkan ingår hI det aktiva lärarskapet ingår planering, engagemang och entusiasmering, aktiverande undervisningsmetoder, partnerskap samskapande och samarbete för att förbättra kvaliteten i undervisningen. Det aktiva akademiska lärarskapet sker på mikronivå (det individuella) och mesonivå (det kollegiala) ovh kännetecknas av ett delat ansvar och ett varaktigt kretslopp som bidrar till det pedagogiska kvalitetsutvecklingsarbetet vid lärosätet.
Klara Bolander Laksov
Professor vid Stockholms universitet, institutionen för pedagogik och didaktik.
Klara Bolander Laksov är professor i pedagogik med inriktning mot högskolepedagogik.
Målet med hennes forskning är att skapa bättre förutsättningar för högskolelärare att skapa en så god undervisningskvalitet som möjligt för studenter i högre utbildning.
I början av 2000-talet var Bolander Laksov en av de första svenska forskarna som fokuserade på högskolepedagogisk utveckling. Hon visade i sina studier hur högskolepedagogisk utveckling kan underlättas och stimuleras på institutionsnivå genom vad vi idag kallar akademiskt lärarskap. Akademiskt lärarskap innebär att man fokuserar på kollegialitet runt undervisningen i så kallade praxisgemenskaper och att ett systematiskt undersökande av utbildning leder till att bättre beslut kan fattas kring dess utveckling.
Max Scheja
Professor vid Stockholms universitet, institutionen för pedagogik och didaktik.
Max Scheja är sedan 2013 professor i högskolepedagogik vid Stockholms universitet. Hans forskning handlar särskilt om studenters lärprocesser och hur studenter utvecklar sin akademiska och professionella förståelse i relation till hur de uppfattar sin studiesituation. Han har lett och medverkat i flera forskningsprojekt finansierade av Vetenskapsrådet och är ledamot i STINT:s expertgrupp för humaniora och samhällsvetenskap. Han har tidigare arbetat som forskare och chef för Centrum för undervisning och lärande vid Karolinska Institutet och även verkat som gästforskare vid University of Edinburgh i Skottland.
Jeanette Sjöberg
Docent i pedagogik och funktionsansvarig för Högskolepedagogiskt centrum vid Högskolan i Halmstad.
Jeanette Sjöbergs forskningsintressen består av tre olika huvudsakliga inriktningar: tillämpad mediepedagogik (vilket inkluderar barn och ungas lärande och aktörskap i relation till digital teknik), tillämpad högskolepedagogik (vilket inkluderar vuxnas lärande och aktörskap inom högre utbildning i relation till digital teknik), och praktiknära forskning i samverkan med kommunala aktörer. Inom ramen för dessa inriktningar har hon varit involverad i ett antal olika forskningsprojekt, exempelvis ”Nordic Digital Game Based Learning – Digital Computer Games for Learning in the Nordic Countries” (projekt finansierat av Nordplus Horizontal), ”Framtidens lärande – Aktörskap, nya kommunikationsteknologier och digitala medier” .
För närvarande ingår Jeanette som en av tre forskare i forskningsprojektet SamLär (Samverkan för utveckling av Lärarprofessionens digitala kompetens).
Åse Nygren
Fil. doktor och pedagogisk utvecklare vid Enheten för utbildningsutveckling, Blekinge Tekniska Högskola.
Åse Nygrens forskningsintressen fokuserar på kvalitetsutveckling på både policynivå och mikro/meso/makronivå samt högskolepedagogisk utveckling, onlineundervisning och akademiskt skrivande. Hon arbetar aktivt för att vidga idén om akademiska lärarskapet kopplat till meriteringsfrågor och har deltagit i flera utvecklingsprojekt, både lokala och nationella, kring både pedagogiska meriter och samverksansmeriter, bl.a Vinnovafinansierade MerSam.
Hon arbetar för närvarande med begreppet ”aktivt lärarskap” – vilka implikationer detta har för det akademiska lärarskapet och vilken roll det spelar för den pedagogiska utvecklingen vid ett lärosäte.