Proceedings
Publicering av bidrag
Som presentatör på konferensen Lärarlärdom är du välkommen att bidra med en text för publicering i en av följande tidskrifter:
- Högskolan Kristianstads tidskrift Högskolepedagogisk debatt. Kontakta redaktionen hpdebatt@hkr.se
Här finner du mer information om bidragstyper, instruktioner och kontaktuppgifter: www.hkr.se/kup/debatt - Malmö universitets tidskrift JoTL (Journal of Teaching and Learning in Higher Education, Malmö University).
Kontakta redaktionen genom huvudredaktören petri.gudmundsson@mau.se
Här finner du mer information om bidragstyper, instruktioner och kontaktuppgifter: https://ojs.mau.se/index.php/JoTL/index
Redaktionerna välkomnar texter från alla som bidragit med en presentation i konferensen. Ett informationsmejl kommer att skickas efter genomförd konferensen till alla presentatörer. Samtliga bidrag genomgår peer review.
Proceedings
Huvudtalare och teman från tidigare års konferenser.
2024 – Katarina Mårtensson, professor i utbildningsvetenskap vid Lunds universitet & Torgny Roxå, docent i högskolepedagogik vid LTH, Vad är Lärarlärdom?
2023 – Sonja Bjelobaba, senior forskare inom forskningsetik vid Uppsala universitet & Fredrik Portin, docent i religionsvetenskap och teologi samt lektor i högskolepedagogik vid Malmö universitet. Akademisk integritet.
2022 – Klara Bolander Laksov, professor i högskolepedagogik vid Stockholms universitet & Max Scheja, professor i högskolepedagogik vid Stockholms universitet, Akademiskt lärarskap. samt Jeanette Sjöberg, biträdande professor i pedagogik vid Högskolan Halmstad och Åse Nygren, pedagogisk utvecklare vid Blekinge Tekniska Högskola och Malmö universitet, Aktivt akademiskt lärarskap.
2021 – Stefan Hrastinski, professor vid Kungliga Tekniska Högskolan, Jonas Linderoth, professor vid Göteborgs universitet, Linn Svärd, ordförande Sveriges förenade studentkårer, Framtidens lärarroll
2020 – Cecilia Christersson, vicerektor Malmö universitet, Breddat deltagande och utmaningsbaserat lärande
2019 – Marie Leijon, fil.dr i pedagogik, lektor och pedagogisk utvecklare vid CAKL, Malmö universitet, Rum för studentaktivt lärande
2018 – Sally Windsor, universitetslektor vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession vid Göteborgs Universitet, Vad omfattas i hållbarhetsfrågan för ett lärosäte?
2017 – Åsa Lindberg-Sand, docent vid institutionen för utbildningsvetenskap och avdelningen för högskolepedagogisk utveckling vid Lunds universitet, Det akademiska lärarskapet som del av den akademiska professionen – variationer och utmaningar
2016 – Pernilla Severson, universitetslektor vid institutionen för medier och journalistik, Linnéuniversitetet, Studentaktivt lärande
2015 – Mats Benner, professor vid Företagsekonomiska institutionen, Lunds universitet, Utbildningens villkor i dagens svenska akademi
2014 – Lena Adamson, docent i psykologi/expert i högre utbildningsfrågor, Kompetenser för framtiden – högskolans roll för samhällsutvecklingen
2013 – Stefan Hrastinski, docent vid Institutionen för medieteknik och interaktionsdesign, Kungliga tekniska högskolan, Innovativt lärande i en öppen värld
2012 – Sofia Ask, lektor i svenska språket, Linnéuniversitetet, Mellan vetenskap och profession
2011 – Katarina Mårtensson, pedagogisk utvecklare, Lunds universitet, Bra akademiska utbildningsmiljöer
2010 – Klara Bolander Laksov, lektor vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet, Scholarship of Teaching and Learning
2009 – Torgny Roxå, pedagogisk konsult, Lunds tekniska högskola, Vad är lärarlärdom?