Civilingenjör i spelteknik
300 hp
- Studietid: 2024 vecka 35 till 2029 vecka 23
- Ort: Campus Karlskrona
- Undervisningsform: Campus, dagtid, helfart
- Anmälningskod: BTH-87115
- Språk: Svenska
- Utbildningsplan: Ladda ner
Tillfället är stängt för anmälan
Studera spelteknik – utvecklas i en växande bransch
Den här utbildningen ger dig spetskompetens inom spelteknik med fokus på prestanda, tillsammans med en grund inom realtidsprogrammering och programvaruteknik. Spelutvecklingsbranschen växer, bara i Sverige behövs 25 000 utvecklare de närmaste åren (enligt dataspelsbranschen.se). Här skapas och testas nya tekniker som också används inom andra områden. Därför är en examen inom spelutveckling och spelteknik attraktiv i de flesta branscher, särskilt på ingenjörsnivå.
Vad kommer du att läsa?
Du läser spelutveckling, datavetenskap och programvaruteknik som kombineras med praktiska moment, föreläsningar, seminarier och laborationer. Du jobbar med tekniker som ligger långt fram och till skillnad från många andra spelutbildningar bygger du spelmotorer från grunden, istället för att jobba i befintliga. På samma sätt jobbar du med avancerad 3D-programmering och blir expert på system där hög frekvens och prestanda är avgörande. För att forma din spetskompetens väljer du fritt bland ett antal valbara kurser. Mycket i utbildningen består av praktiska samarbeten. Det ger en tät kontakt mellan dig, andra studenter och lärare. Du möter också gästföreläsare från industrin och får göra prototyper – det sista året i ett större projekt med ett företag. Projekten resulterar i demoversioner som du sedan kan använda som arbetsprover. I programutskottet – som kvalitetssäkrar programmet – finns representanter från bolag som King, AMD, och Blackdrop Interactive. De är i täten av utvecklingen och ser till att utbildningen också är där.
Hur ser framtiden ut?
Programmet omfattar 300 högskolepoäng och leder till en civilingenjörsexamen i spel- och programvaruteknik. Efter utbildningen är din arbetsmarknad inom AAA-sfären och du kan arbeta som 3D-programmerare, spelutvecklare, systemutvecklare eller konsult – men också med utveckling av affärssystem eller som programmerare och specialisera dig på interaktiva 3D-applikationer. En examen kan leda till många olika roller i många branscher, till exempel som expert eller chef i internationella bolagsmiljöer.
Utbildningen omfattar 300 högskolepoäng och leder fram till en civilingenjörsexamen i spel- och programvaruteknik.
Studenten My berättar om programmet tillsammans med lärarna Veronica och Marcus. (2:09)
Programinnehåll
Datakommunikation och nätverksteknik 6
Utökad verklighet (XR), applikationer och interaktionstekniker 6
Utökad verklighet (XR), applikationer och interaktionstekniker 6
Ledarskap i högteknologiska och kunskapsintensiva organisationer 6
ICT startups och högteknologiskt entreprenörskap 6
Introduktion till visuell dataanalys 6
Ledarskap i högteknologiska och kunskapsintensiva organisationer 6
Datakommunikation och nätverksteknik 6
Kompilator- och översättarteknik 6
Matematik eller Fysik
Valbara kurser
Examensarbete
Spelteknik
Datavetenskap
Programmering
Om utbildningen
Som civilingenjör i spelteknik får du en djupgående förståelse, kunskap och spetskompetens inom spelteknik och en stabil grund inom programvaruteknik.
Undervisningen ges i form av föreläsningar, lektioner, seminarier, laborationer, inlämningsuppgifter och projekt. Inlärningen stimuleras i hög grad av samarbete. Därför är stora delar av undervisningen schemalagd. Det ger ökade möjligheter till kontakt mellan dig och din lärare i situationer där du ska öva upp din praktiska förmåga att tillämpa teoretiska moment. Under utbildningen deltar även gästföreläsare från spelindustrin. Utbildningen bedrivs huvudsakligen på svenska men föreläsningar på engelska kan förekomma.
Under utbildningen utvecklar du flera demoapplikationer som du kan visa upp när du ska söka jobb. Du kommer även att arbeta i större projekt där du och din grupp tillsammans utvecklar spel. Du lär dig att bygga komplexa programsystem från grunden och att utnyttja modern hårdvara. I projekt sätter vi tekniska krav du ska förhålla dig till, som en del av utmaningen, och sedan kommer vi kontinuerligt med andra krav för att få så djup teknisk nivå som möjligt.
Speltekniken är i fokus i utbildningen, inte själva spelkonceptet/designen, vilket innebär att du där får en stor kreativ frihet och möjlighet att utvecklas. Vi försöker matcha studenternas egna intressen så långt det går.
Vi fokuserar på C++, 3D- och realtidsprogrammering, prestanda, optimering och produktkvalitet – eftersom det är områden som är centrala för att kunna arbeta på de främsta företagen.
De tre första åren ger dig en gedigen bas i spelutveckling, datavetenskap och programvaruteknik och du får träning i ingenjörsmässighet genom att kombinera teori med praktiska spelspecifika kurser.
Under årskurs fyra och fem fördjupar du dig i spelutveckling som kombineras med praktiska och teoretiska projektkurser. Du får även en introduktion till hur du startar eget företag. Under år fyra väljer du fritt mellan ett antal olika valbara kurser.
Utbildningen avslutas med ett examensarbete på 30 högskolepoäng, det vill säga en termin, som knyter samman och fördjupar de kunskaper och färdigheter du har fått under utbildningen. Eftersom BTH har goda kontakter med näringslivet har du möjlighet att göra ditt examensarbete tillsammans med ett företag inom spel- eller mjukvarubranschen eller annat relaterat område. Det ger dig en naturlig inkörsport till fördjupade kontakter och samarbeten med företag.
Efter avslutad examen har du mycket goda spelutvecklingskunskaper och en allmän kompetens så att du kan arbeta med programmering och mjukvaruproduktion inom de flesta typer av verksamhetsområden i samhället.
Studera utomlands
Som student på BTH har du bra möjligheter att förlägga en del av dina studier utomlands. De flesta som tar chansen upplever att det var en av de mest givande perioderna under studietiden – en chans att lära känna nya kulturer, få nya perspektiv och skaffa erfarenheter både inför karriären och livet i sin helhet. Vi berättar mer om möjligheterna när du börjar här hos oss, men hör gärna av dig om du har frågor.
För att komma in på programmet krävs följande behörighet från gymnasiet:
Grundläggande behörighet samt Fysik 2, Kemi 1 och Matematik 4/Matematik E.
Ser du inte ditt gymnasieprogram? Du kan eventuellt bli behörig genom att läsa en kombination av valbara kurser i ditt program. Kontakta din studievägledare för att se vilka aktiva val du kan göra inom din utbildning för att nå rätt behörighet.
Direkt behörig
Detta program ger direkt behörighet och kräver inga extra val av kurser.
Detta program ger direkt behörighet och kräver inga extra val av kurser.
Kan bli behörig
Kan ge behörighet om följande kurser ges vid skolan och aktivt väljs av eleven:
- Fysik 2
- Matematik 4
Kan ge behörighet om följande kurser ges vid skolan och aktivt väljs av eleven:
- Fysik 2
- Matematik 4
I listan hittar du gymnasieprogram som är högskoleförberedande. För att bli behörig krävs för vissa program kompletteringar genom utökat program eller eftergymnasiala utbildningar. Om du har godkänt betyg i Matematik 2 (Matematik B) kan du till exempel bli behörig genom att läsa vårt högskoleförberedande program Tekniskt basår. Det programmet ger dig också platsgaranti till våra ingenjörsprogram. Om du saknar Matematik 2 kan du till exempel läsa in detta på Komvux.
Till behörighetstrappaObservera att kurslistan nedan är preliminär. Se utbildningsplanen för en fastställd kurslista.
Kurser hösttermin 2024
Linjär algebra, 6 hp
Programmering och problemlösning med Python, 6 hp
Spelutveckling och ingenjörsarbete, 6 hp
Envariabelanalys 1: funktioner och differentialkalkyl, 6 hp
Industriell ekonomi, översiktskurs, 6 hp
Kurser vårtermin 2025
Datastrukturer och algoritmer, 6 hp
Diskret matematik, 6 hp
Envariabelanalys 2: differentialekvationer och integralkalkyl, 6 hp
Programmering i C++, 6 hp
Digital etik och hållbar utveckling, 6 hp
Kurser hösttermin 2025
Flervariabelanalys, 6 hp
Kraft och energi, 6 hp
Programvaruutveckling, 6 hp
Datorteknik, 6 hp
3D-programmering I, 6 hp
Kurser vårtermin 2026
Fysik för spelteknik, 6 hp
Objektorienterad design, 6 hp
3D-programmering II, 12 hp
Operativsystem, 6 hp
Kurser hösttermin 2026
Litet spelprojekt, 12 hp
Skripting och andra språk, 6 hp
Multiprocessorprogrammering, 6 hp
Matematisk statistik, 6 hp
Kurser vårtermin 2027
Ledarskap i högteknologiska och kunskapsintensiva organisationer, 6 hp *
Kompilator- och översättarteknik, 6 hp *
Databasteknik, 6 hp *
Datakommunikation och nätverksteknik, 6 hp *
Utökad verklighet (XR), applikationer och interaktionstekniker, 6 hp *
Introduktion till visuell dataanalys, 6 hp *
Kandidatarbete i teknik för spelteknik, 18 hp
* Valbar kurs
Kurser hösttermin 2027
Forskningsmetodik i datavetenskap, 6 hp
Tillämpad artificiell intelligens, 6 hp
Spelmotorarkitekturer, 6 hp
3D-programmering III, 6 hp
Spelteknik för webben, 6 hp *
Maskininlärning, 6 hp *
Teknisk 3D-grafik, 6 hp *
* Valbar kurs
Kurser vårtermin 2028
Djup maskininlärning, 6 hp *
Datakommunikation och nätverksteknik, 6 hp *
Avancerad maskininlärning, 6 hp *
ICT startups och högteknologiskt entreprenörskap, 6 hp *
* Valbar kurs
Kurser hösttermin 2028
Stort spelprojekt, 30 hp
Kurser vårtermin 2029
Masterarbete i datavetenskap, 30 hp
Högskolan följer upp och utvecklar kontinuerligt utbildningsprogrammen genom årliga uppföljningsdialoger, kursvärderingar som genomförs efter avslutad kurs, och programvärderingar. Resultat från uppföljningar och utvärderingar kan leda till förändringar i utbildningarna. Dessa återkopplas alltid till studenterna.
Varje utbildningsprogram är kopplat till ett programråd som behandlar frågor rörande programmets kvalitet, utveckling, och relevans för arbetsmarknaden. I programrådet eller i ett utskott till programrådet sitter lärarrepresentanter, externa ledamöter, studentrepresentanter samt tidigare studenter.
Efter utbildningen?
Vanliga yrkesroller efter examen är:
3D-programmerare, spelutvecklare, systemutvecklare eller konsult.
Man är alla verktyg i verktygslådan, inte bara hammaren. Man kan jobba med spelmotorer, men också göra vad man vill inom programvaruutveckling.
My, student, Civilingenjör i spelteknik 300 hp
Vill du veta mer?
Är du nyfiken på programmet, eller undrar du hur det är att plugga på BTH?
Skicka din fråga direkt till en student på programmet!
Studenter om programmet
Inte behörig?
Tekniskt basår ger platsgaranti på alla våra ingenjörsprogram.
Ofta jobb innan examen
Kan man spelutveckling så blir man attraktiv på arbetsmarknaden. Många får jobb innan de ens gått färdigt utbildningen.
–Jag fick mitt jobb via min masteruppsats och är fortfarande kvar nu över fem år senare, säger Jonas Göransson, som har en civilingenjörsexamen i spelutveckling från BTH. Jonas är idag Lead Software Engineer på DICE.
–Jag har märkt nu i efterhand att jag har en otroligt bred och djup bas att stå på, fortsätter han när vi pratar om hans utbildning.
Han uppskattade spelprojekten, att arbeta tillsammans med spelprogrammerare och tillsammans utveckla spel i grupp. Han ser särskilt fördelarna nu i efterhand.
–Projekten kom förvånansvärt nära hur det är i arbetslivet.
Jag stöter fortfarande på nya problem där jag drar nytta av saker jag lärde mig under utbildningen.
Jonas Göransson
Lead Software Engineer, Dice
Studentprojekt
Mineral Madness (2:30)
Mineral Madness är ett fartfyllt och kaotiskt spel för flera spelare. Målet är att med hjälp av bomber och en hacka samla på sig mineraler i en fullt förstörbar, procedurellt genererad grotta. Bomberna är även ett utmärkt sätt att handskas med andra spelare eller stora insekter som vill ta dina mineraler. Du är inte ensam i grottan.
Fruit Hunter (3:53)
Ett spel där spelaren ska fånga olika frukter med hjälp av en gaffelbestyckad pilbåge i en varierande miljö. Studenterna har satt samman spelet från grunden i programspråket C++ och spelet ritas med DirectX 11.
SplasH2O (8:07)
Ett nätverksbaserat spel där spelarna har som mål att släcka varandras stearinljus med vattenstrålar. Studenterna har satt samman spelet från grunden i programspråket C++ och den egendesignade spelmotorn ritar grafiken med hjälp av ray tracing i DirectX 12.
Battlesphere (4:50)
Ett spel där spelare möter varandra eller AI-styrda bottar på samma skärm. Målet är att samla olika resurser och samtidigt förgöra sina motspelare. Studenterna har satt samman spelet från grunden i programspråket C++ och spelet ritas med DirectX 11.
Anmälan