Högskoleingenjör i teknisk spelgrafik
180 hp
- Studietid: 2025 vecka 35 till 2028 vecka 22
- Ort: Campus Karlskrona
- Undervisningsform: Campus, dagtid, helfart
- Anmälningskod: BTH-87125
- Språk: Svenska
Välkomstbrev (publiceras 3 v. innan programstart)
Läs teknisk spelgrafik och få kompetens i en expansiv bransch
Spelbranschen växer och bara i Sverige behövs 25 000 nya spelutvecklare till år 2030 enligt Dataspelsbranschen. På BTH utbildar vi en del av dessa experter. Är du nyfiken på smarta tekniska lösningar, programmering och spelgrafik och så kan det här vara programmet för dig. Efter examen kan du skapa verktygen som möjliggör grafiken i moderna spelmotorer – och bli en av dem som är med när spelindustrin växer.
Vad kommer du att läsa?
Du får lära dig grunderna i spelutveckling, programmering, 3D-modellering, animering och specialeffekter, samt hur du bygger egenutvecklade verktyg, skripts och shaders. Du kommer också att bekanta dig med den senaste utrustningen inom 3D-skanning, motion capture och VR. En stor del av utbildningen sker i våra labbsalar där du får tillämpa och testa olika teorier och metoder tillsammans med lärare. För att hålla utbildningen aktuell, uppdateras innehållet och upplägget kontinuerligt och förankras med olika företag inom spelindustrin. Som en förberedelse för din framtida yrkesroll kommer du att få testa dina färdigheter mot industristandardiserade spelmotorer i både mindre och större projekt.
Hur ser framtiden ut?
Programmet omfattar 180 högskolepoäng och leder till en högskoleingenjörsexamen i teknisk spelgrafik. Det ger en bred bas och en efterfrågad kompetens. Efter utbildningen kommer du att ha både värdefulla praktiska färdigheter och teoretisk kunskap inom till exempel optimering, produktkvalitet och branschspecifika arbetsflöden. Du kommer att vara kvalificerad för olika roller i en växande bransch, bland annat som teknisk grafiker/technical artist, material artist, visual scripter, technical animator, technical director, tools developer eller programmerare.
Studenterna Tess, Fabian och Rebecca berättar om hur det är att gå programmet. (2:20)
Programinnehåll
Spelteknik
Projektarbete
Programmering
Matematik eller Fysik
Programmet ger kunskap inom programmering, skripting och grafik – och du bygger på så sätt en helhetsförståelse för tekniska metoder inom kreativt skapande av spelgrafik.
Programmet innehåller många kreativa och speltekniska utmaningar som baseras på hur man i spelindustrin arbetar med spelgrafik. Teori växlas med praktik under hela utbildningen, som också breddas med kurser inom till exempel ledarskap och industriell ekonomi.
Första året innehåller baskurser i spelutveckling, grafik, programmering, matematik och fysik. Här lägger du kunskapsgrunden för kommande kurser och får en översikt av spelutvecklingsprocessens många beståndsdelar. I slutet av första året testar du dina färdigheter i ett projekt.
Andra året fördjupar du dina kunskaper inom skripting och konstruerar plugins och verktyg för grafikmjukvaror. Andra året genomsyras av ett optimeringstänk och du introduceras för animationstekniker, 3D-skanning, 3D-programmering och specialeffekter.
Tredje året inleds med en större projektkurs som simulerar ett spelutvecklingsprojekt i yrkeslivet. Parallellt förbereder du dig inför examensarbetet genom att läsa forskningsmetodik. Den sista terminen skapar du egna speltekniksverktyg och gör ditt examensarbete.
Undervisningen ges i form av föreläsningar, lektioner, seminarier, laborationer, inlämningsuppgifter och projekt. Ett flertal kurser läser du tillsammans med studenter från andra utbildningar på BTH. Kurslitteratur och programvaror som används inom programmet är vanligtvis på engelska. Programmet ges normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
För att komma in på programmet krävs följande behörighet från gymnasiet:
Grundläggande behörighet samt Fysik 2 och Matematik 3c/Matematik D.
Ser du inte ditt gymnasieprogram? Du kan eventuellt bli behörig genom att läsa en kombination av valbara kurser i ditt program. Kontakta din studievägledare för att se vilka aktiva val du kan göra inom din utbildning för att nå rätt behörighet.
Direkt behörig
Detta program ger direkt behörighet och kräver inga extra val av kurser.
Detta program ger direkt behörighet och kräver inga extra val av kurser.
Kan bli behörig
Kan ge behörighet om följande kurser ges vid skolan och aktivt väljs av eleven:
- Fysik 2
Kan ge behörighet om följande kurser ges vid skolan och aktivt väljs av eleven:
- Fysik 2
I listan hittar du gymnasieprogram som är högskoleförberedande. För att bli behörig krävs för vissa program kompletteringar genom utökat program eller eftergymnasiala utbildningar. Om du har godkänt betyg i Matematik 2 (Matematik B) kan du till exempel bli behörig genom att läsa vårt högskoleförberedande program Tekniskt basår. Det programmet ger dig också platsgaranti till våra ingenjörsprogram. Om du saknar Matematik 2 kan du till exempel läsa in detta på Komvux.
Till behörighetstrappaObservera att kurslistan nedan är preliminär. Se utbildningsplanen för en fastställd kurslista.
Kurser hösttermin 2025
Programmering och problemlösning med Python, 6 hp
Algebra och analys, 18 hp
Spelutveckling inom teknisk spelgrafik, 6 hp
Teknisk 3D-grafik, 6 hp
Kurser vårtermin 2026
Skripting för spelgrafik, 6 hp
Spelgrafik, 6 hp
Prototyputveckling inom teknisk spelgrafik, 12 hp
Kurser hösttermin 2026
3D-programmering i Python, 6 hp
Tillämpad spelgrafik, 14 hp
Matematisk statistik med programvara, 6 hp
Ledarskap och projektverksamhet, 4 hp
Kurser vårtermin 2027
Animationstekniker, 8 hp
Specialeffekter i spel, 6 hp
Fysik för teknisk spelgrafik, 6 hp
Litet spelprojekt för teknisk spelgrafik, 10 hp
Kurser hösttermin 2027
Forskningsmetodik för spelteknik, 6 hp
Stort spelprojekt för teknisk spelgrafik, 24 hp
Kurser vårtermin 2028
Pluginkonstruktion, 6 hp
Högskolan följer upp och utvecklar kontinuerligt utbildningsprogrammen genom årliga uppföljningsdialoger, kursvärderingar som genomförs efter avslutad kurs, och programvärderingar. Resultat från uppföljningar och utvärderingar kan leda till förändringar i utbildningarna. Dessa återkopplas alltid till studenterna.
Varje utbildningsprogram är kopplat till ett programråd som behandlar frågor rörande programmets kvalitet, utveckling, och relevans för arbetsmarknaden. I programrådet eller i ett utskott till programrådet sitter lärarrepresentanter, externa ledamöter, studentrepresentanter samt tidigare studenter.
Efter utbildningen?
Vanliga yrkesroller efter examen är:
Teknisk grafiker/technical artist, material artist, visual scripter, technical animator, technical director, tools developer eller programmerare.
Vill du veta mer?
Är du nyfiken på programmet, eller undrar du hur det är att plugga på BTH?
Skicka din fråga direkt till en student på programmet!
Inte behörig?
Tekniskt basår ger platsgaranti på alla våra ingenjörsprogram.
Spelteknik på BTH
Anmälan