Datavetenskap för spelutveckling – distans
120 hp
- Studietid: 2025 vecka 35 till 2027 vecka 22
- Ort: Distans
- Undervisningsform: Distans, blandad undervisningstid, helfart
- Anmälningskod: BTH-87129
- Språk: Svenska
Välkomstbrev (publiceras 3 v. innan programstart)
Lär dig skapa miljöer och karaktärer i spel – på distans
Programmets fokus är programmering och hur den kan användas för att designa och skapa karaktärer, miljöer och andra element i spel. Utbildningen ger dig en stabil grund i programmering, men du specialiserar dig på spelutveckling. Programmet ges helt på distans och är en bantad version av campusprogrammet med samma namn på 180 högskolepoäng. (Läs mer om det här.)
Vad kommer du att läsa?
Du lär dig grunderna i programmering, som objektorientering, databaser och algoritmer med datastrukturer. Utöver det fördjupar du dig i spelutveckling i teoretiska kurser, projektarbeten och ett examensarbete. De första tre terminerna är samma som campusprogrammet på 180 högskolepoäng och du går med studenter därifrån genom hybridundervisning. Om du ändrar dig och skulle vilja byta till campusprogrammet kan du göra det under termin två eller tre. Skulle du efter det här programmet vilja fortsätta studera, kan du ansöka om att få gå år tre på campusprogrammet. Det finns alltså flera möjligheter att utöka studierna, även om en tvåårig utbildning räcker långt på arbetsmarknaden.
Hur ser framtiden ut?
Arbetsmarknaden för programmerare och utvecklare är stabil och efterfrågan är hög. Industrin behöver ständigt folk som kan de senaste teknikerna. De tekniker som används i branschen skiftar fort men med en utbildning som den här blir du eftertraktad på arbetsmarknaden. Här ligger fokus på tekniken inom spelutveckling och att du verkligen förstår det du arbetar med från grunden. Detta ger dig långsiktiga möjligheter att växa och utvecklas i din yrkesroll.
Programmet är helt nytt och viss information kan saknas på den här sidan. Vi fyller på så fort vi kan, men hör gärna av dig om du har frågor. Du hittar kontaktuppgifter längre ned på sidan.
Kurser och innehåll
Observera att kurslistan nedan är preliminär. Se utbildningsplanen för en fastställd kurslista.
Kurser hösttermin 2025
Programmering och problemlösning med Python, 7,5 hp
Spelutveckling - 3D-modellering, 7,5 hp
Objektorienterad programmering i CSharp, 7,5 hp
Spelutveckling - Karaktärsmodellering, 7,5 hp
Kurser vårtermin 2026
Algoritmer och datastrukturer, 7,5 hp
Spelprojekt med spelmotor, 7,5 hp
Spelutveckling - Animation, 7,5 hp
Databasteknik, 7,5 hp
Kurser hösttermin 2026
Speldesign, 7,5 hp
Individuellt programvaruprojekt, 7,5 hp
Diskret matematik och algoritmer, 7,5 hp
Spelobjektsutveckling (Game asset creation), 7,5 hp
Kurser vårtermin 2027
Portfolio för spelutvecklare, 7,5 hp
Högskolan följer upp och utvecklar kontinuerligt utbildningsprogrammen genom årliga uppföljningsdialoger, kursvärderingar som genomförs efter avslutad kurs, och programvärderingar. Resultat från uppföljningar och utvärderingar kan leda till förändringar i utbildningarna. Dessa återkopplas alltid till studenterna.
Varje utbildningsprogram är kopplat till ett programråd som behandlar frågor rörande programmets kvalitet, utveckling, och relevans för arbetsmarknaden. I programrådet eller i ett utskott till programrådet sitter lärarrepresentanter, externa ledamöter, studentrepresentanter samt tidigare studenter.
Första året är uppdelat i två delar där ena delen ger dig grunderna i programmering, objektorientering, databaser och algoritmer med datastrukturer. Dessa kurser ger en bas i programmering. Den andra delen av första året ger grunder och fördjupning i spelutveckling.
Andra året fördjupar du dig i spelutvecklingen och läser samtidigt en del breddkurser och någon projektkurs. I slutet av året gör du ett examensarbete på 15 högskolepoäng.
Programmet är nytt och informationen ovan kommer inom kort att uppdateras/kompletteras.
Anmälan
Vad är spelteknik?
Ta reda på mer om din framtid! Vad kommer du att studera under din utbildning och vad kan du arbeta med efteråt? Vilka branscher kommer att efterfråga din kompetens och vilka delar av vår vardag kommer du kunna påverka?