Datavetenskap för spelutveckling
180 hp
- Studietid: 2025 vecka 35 till 2028 vecka 22
- Ort: Campus Karlskrona
- Undervisningsform: Campus, dagtid, helfart
- Anmälningskod: BTH-87128
- Språk: Svenska
- Utbildningsplan: Ladda ner
Välkomstbrev (publiceras 3 v. innan programstart)
Skapa och designa miljöer och karaktärer i spel
Programmets fokus är programmering och det gör dig till den som designar och skapar karaktärer, miljöer och andra element i spel. Grunden i utbildningen är densamma som i andra av våra program inom programmering, men du specialiserar dig på spelutveckling.
Vad kommer du att läsa?
Du lär dig grunderna i programmering, som objektorientering, databaser och algoritmer med datastrukturer. Utöver det fördjupar du dig i spelutveckling i teoretiska kurser, projektarbeten och ett examensarbete. Du går kurser inom forskningsmetodik och i valbara kurser kan du välja att gå ännu djupare i kunskaper inom datavetenskap, programvaruteknik och matematik.
Hur ser framtiden ut?
Arbetsmarknaden för programmerare och programutvecklare är enligt branschen bra och stabil – industrin skriker efter programutvecklare som kan de senaste teknikerna. De tekniker som används i branschen skiftar fort men med en utbildning som den här, med ett aktuellt innehåll i kurserna, blir du attraktiv på arbetsmarknaden. Precis som i våra övriga utbildningar inom spel så ligger fokus på just tekniken inom spelutveckling och att du ska förstå det du jobbar med från grunden. På så vis får du långsiktiga möjligheter att utvecklas i din yrkesroll och med nya kunskaper.
Programmet är helt nytt och viss information kan saknas på den här sidan. Vi fyller på så fort vi kan, men hör gärna av dig om du har frågor. Du hittar kontaktuppgifter längre ned på sidan.
Kurser och innehåll
Högskolan följer upp och utvecklar kontinuerligt utbildningsprogrammen genom årliga uppföljningsdialoger, kursvärderingar som genomförs efter avslutad kurs, och programvärderingar. Resultat från uppföljningar och utvärderingar kan leda till förändringar i utbildningarna. Dessa återkopplas alltid till studenterna.
Varje utbildningsprogram är kopplat till ett programråd som behandlar frågor rörande programmets kvalitet, utveckling, och relevans för arbetsmarknaden. I programrådet eller i ett utskott till programrådet sitter lärarrepresentanter, externa ledamöter, studentrepresentanter samt tidigare studenter.
Första året är uppdelat i två delar där ena delen ger grunderna i programmering, objektorientering, databaser och algoritmer med datastrukturer. Dessa kurser ger en bas i programmering. Den andra delen av första året ger grunder och fördjupning i spelutveckling.
Andra året fördjupar du dig i spelutveckling och läser samtidigt en del kurser som ger bredd. I slutet av året genomförs ett projektarbete på 15 högskolepoäng.
Tredje året fokuseras på forskningsmetodik, examensarbete och projekt i spelutveckling. Samtidigt har du möjligheten att via valbara kurser fördjupa dig inom spelutveckling eller bredda dig inom områden som datavetenskap, programvaruteknik och matematik.
Att plugga spelteknik på BTH
Anmälan