Webbprogrammering distans
120 hp
- Studietid: 2024 vecka 35 till 2026 vecka 23
- Ort: Distans
- Undervisningsform: Distans, blandad undervisningstid, helfart
- Anmälningskod: BTH-87104
- Språk: Svenska
- Utbildningsplan: Ladda ner
Tillfället är stängt för anmälan
Bygg en långsiktig karriär inom webbutveckling
Som webbprogrammerare behöver du förstå behoven hos slutanvändarna. På det här distansprogrammet blir du redo för det. Du får lära dig webbutveckling, webbprogrammering och programmering. Efter avklarad utbildning har du många möjligheter och en verktygslåda med kompetens som gör dig attraktiv på arbetsmarknaden.
Vad kommer du att läsa?
Du börjar med programmering i Python, parallellt med olika typer av webbprogrammering. Efterhand skriver du alltmer avancerad kod för applikationer och webbtjänster. Du sätter dig in i hur webbaserade ramverk fungerar, både på klient- och serversidan, samtidigt som du lär dig om öppen källkod och utvecklingsverktyg. Utbildningen samkörs med den treåriga motsvarigheten på campus och du läser flera kurser tillsammans med de studenterna. På så vis blir du van vid utvecklingsmiljöer för team som jobbar på distans, vilket är vanligt i branschen. Ett genomgående fokus i programmet är samverkan mellan olika plattformar och system. Det gör dig förberedd på olika arbetssätt och verktyg i takt med utvecklingen. I det avslutande examensarbetet har du möjlighet att testa dina kunskaper hos ett företag eller en organisation.
Hur ser framtiden ut?
Utbildningen omfattar 120 högskolepoäng och leder fram till en högskoleexamen i programvaruteknik, inriktning på webbprogrammering. Efter examen öppnas dörrar inom främst webb- och programutvecklingsbranschen och du kan kliva in i en roll som konsult, programmerare, testare, chef, projekt- eller teamledare. Du kan också komplettera med ett tredje år på campus för en filosofie kandidatexamen.
Utbildningen omfattar 120 högskolepoäng och leder fram till en högskoleexamen i programvaruteknik, inriktning webbprogrammering.
Du kan sedan gå ett tredje år på campus för att få en filosofie kandidatexamen i programvaruteknik med inriktning på webbprogrammering.
Vill du läsa denna utbildning på plats på campus, finns en motsvarande utbildning om 180 högskolepoäng.
Programinnehåll
Webbteknologi
Datavetenskap
Programmering
Mjukvaruutveckling
Om utbildningen
Utbildningen ger en gedigen grund i traditionell programvaruutveckling och en specialisering inom utveckling i webbmiljö – det vill säga grundläggande webbplatser, avancerade webbapplikationer över nätet, lagring och tjänster i molnet samt mobiler och läsplattor.
Utbildningen kan delas in i fyra huvuddelar:
Webbprogrammering – Här får du en fördjupad kunskap inom området. Detta blir din specialitet och omfattar teknikområden som HTML, CSS, JavaScript, PHP och SQL med databaser och Unix samt öppen källkod och fria verktyg.
Programmering – Här får du en ordentlig grund i klassisk programmering via olika programmeringsparadigmer, aktuella programspråk, design och modellering, algoritmer och datastrukturer.
Övrig datavetenskap/programvaruteknik – Du läser olika kurser i datakommunikation, testmetodiker, databasmodellering, operativsystem och grunder i statistik och databearbetning. Du får en bra bas att stå på och en bra bredd på kunskaperna inom datavetenskap och programvaruteknik.
Examensarbete – Avslutningsvis gör du ett examensarbete där du får möjligheten att göra en djupdykning i ett område du är intresserad av. Här kan du hitta och förstärka en egen nisch och profil på din utbildning. Examensarbetet genomför du förslagsvis hos ett företag.
Av de 120 poängen består 40 poäng av webbteknologier och 30 poäng av test, användbarhet och verktyg.
Utbildningen har fokus på öppen källkod samt Unix- och Linuxbaserade servermiljöer, vilket styr valen av de tekniker och programmeringsverktyg som du jobbar med. En viktig del av utbildningen är kunskap i hur teknikerna fungerar och hänger ihop, så att du kan lära dig nya verktyg i takt med att gamla utvecklas och byts ut.
Du börjar med programmering i Python parallellt med webbprogrammering i HTML, CSS, JavaScript, PHP och databaser med SQL i Unixmiljö. Efterhand skriver du kod för alltmer avancerade webbplatser, webbtjänster och mobila webbapplikationer. Du sätter dig in i hur webbaserade ramverk fungerar, både på klient- och serversidan, samtidigt som du får kännedom om öppen källkod och utvecklingsverktyg.
Första året på utbildningen ägnas åt grundläggande kunskaper i webbprogrammering, programmering, problemlösning och modellering.
Andra året inleds med ett individuellt projekt där du får använda dina kunskaper. På detta följer kurser i fördjupningsområden inom programvaruteknik och datavetenskap, såsom operativsystem och avancerade webbapplikationer. Årskursen avslutas med ett programvaruutvecklingsprojekt i grupper om 3 till 6 personer.
Utbildningen bedrivs huvudsakligen på svenska men föreläsningar och kurser på engelska kan förekomma. Litteraturen är i huvudsak på engelska. Undervisningen ges i form av föreläsningar, lektioner och seminarier. Praktiska moment genomförs som övningar, laborationer eller praktikfall. Det förekommer att kurser eller moment genomförs som projekt med givna tidsramar.
För att komma in på programmet krävs följande behörighet från gymnasiet:
Grundläggande behörighet samt Matematik 3b alt 3c.
Ser du inte ditt gymnasieprogram? Du kan eventuellt bli behörig genom att läsa en kombination av valbara kurser i ditt program. Kontakta din studievägledare för att se vilka aktiva val du kan göra inom din utbildning för att nå rätt behörighet.
Direkt behörig
Detta program ger direkt behörighet och kräver inga extra val av kurser.
Detta program ger direkt behörighet och kräver inga extra val av kurser.
Detta program ger direkt behörighet och kräver inga extra val av kurser.
Detta program ger direkt behörighet och kräver inga extra val av kurser.
Detta program ger direkt behörighet och kräver inga extra val av kurser.
Kan bli behörig
Kan ge behörighet om följande kurser ges vid skolan och aktivt väljs av eleven:
- Matematik 3
Kan ge behörighet om följande kurser ges vid skolan och aktivt väljs av eleven:
- Matematik 3
Kan ge behörighet om följande kurser ges vid skolan och aktivt väljs av eleven:
- Matematik 3
Kan ge behörighet om följande kurser ges vid skolan och aktivt väljs av eleven:
- Matematik 3
I listan hittar du gymnasieprogram som är högskoleförberedande. För att bli behörig krävs för vissa program kompletteringar genom utökat program eller eftergymnasiala utbildningar. Om du har godkänt betyg i Matematik 2 (Matematik B) kan du till exempel bli behörig genom att läsa vårt högskoleförberedande program Tekniskt basår. Det programmet ger dig också platsgaranti till våra ingenjörsprogram. Om du saknar Matematik 2 kan du till exempel läsa in detta på Komvux.
Till behörighetstrappaObservera att kurslistan nedan är preliminär. Se utbildningsplanen för en fastställd kurslista.
Kurser hösttermin 2024
Webbteknologier, 7,5 hp
Programmering och problemlösning med Python, 7,5 hp
Programmering med JavaScript, 7,5 hp
Teknisk webbdesign och användbarhet, 7,5 hp
Kurser vårtermin 2025
Webbapplikationer för mobila enheter, 7,5 hp
Objektorienterade webbteknologier, 7,5 hp
Algoritmer och datastrukturer med objektorienterad Python, 7,5 hp
Databasteknologier för webben, 7,5 hp
Kurser hösttermin 2025
Operativsystemet Linux och virtualiseringstekniker, 7,5 hp
JavaScript-baserade webbramverk, 7,5 hp
Matematisk modellering, 7,5 hp
Programutveckling i virtuella team, 7,5 hp
Kurser vårtermin 2026
Grundläggande systemverifiering, 7,5 hp
Data- och telekommunikation, 7,5 hp
Högskolan följer upp och utvecklar kontinuerligt utbildningsprogrammen genom årliga uppföljningsdialoger, kursvärderingar som genomförs efter avslutad kurs, och programvärderingar. Resultat från uppföljningar och utvärderingar kan leda till förändringar i utbildningarna. Dessa återkopplas alltid till studenterna.
Varje utbildningsprogram är kopplat till ett programråd som behandlar frågor rörande programmets kvalitet, utveckling, och relevans för arbetsmarknaden. I programrådet eller i ett utskott till programrådet sitter lärarrepresentanter, externa ledamöter, studentrepresentanter samt tidigare studenter.
Efter utbildningen?
Vanliga yrkesroller efter utbildningen är:
Konsult, programmerare, testare, projekt- eller teamledare.
Vi får arbeta med metoder som förbereder för arbetslivet och ger oss de verktyg som behövs för att bli eftertraktad på arbetsmarknaden. För mig som distansstudent så är jag inte närvarande fysiskt – men med IRC, forum och Gitter så känner jag att man kommer närmare och känner sig mer delaktig.
Peder
Tidigare student, Webbprogrammering på distans
Läs mer om programmet
Mer om webbprogrammering
Mikael förklarar webbens enorma möjligheter som plattform för att presentera, informera och marknadsföra. Lär dig vilka tekniker och roller som finns inom området. (7:12)
Anmälan