Proceedings
Proceedings
As presenter at Lärarlärdom you are welcome to send contributions to proceedings in one of the following journals:
- Kristianstad University journal Högskolepedagogisk debatt. Here you will find more information about the forms of contributions, instructions and contact information: www.hkr.se/kup/debatt. Please contact the proceedings committee at hpdebatt@hkr.se if you intend to send a contribution.
or - Malmö university journal JoTL (Journal of Teaching and Learning in Higher Education, Malmö University). Please contact the proceedings committee via the main editor fredrik.portin@mau.se
- if you intend to send a contribution.
Here you will find more information about the forms of contribution, instructions and contact information:
https://ojs.mau.se/index.php/JoTL/about/submissions
The proceedings committees welcomes texts from everyone who has presented at the conference. An e-mail with information about proceedings will follow shortly after the conference. All contributions go through peer review.
Proceedings
Proceedings, huvudtalare och tema från tidigare års konferenser.
2021 – Stefan Hrastinski, professor vid Kungliga Tekniska Högskolan, Jonas Linderoth, professor vid Göteborgs universitet, Linn Svärd, ordförande Sveriges förenade studentkårer, Framtidens lärarroll
2020 – Cecilia Christersson, vicerektor Malmö universitet, Breddat deltagande och utmaningsbaserat lärande
2019 – Marie Leijon, fil.dr i pedagogik, lektor och pedagogisk utvecklare vid CAKL, Malmö universitet, Rum för studentaktivt lärande
2018 – Sally Windsor, universitetslektor vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession vid Göteborgs Universitet, Vad omfattas i hållbarhetsfrågan för ett lärosäte?
2017 – Åsa Lindberg-Sand, docent vid institutionen för utbildningsvetenskap och avdelningen för högskolepedagogisk utveckling vid Lunds universitet, Det akademiska lärarskapet som del av den akademiska professionen – variationer och utmaningar
2016 – Pernilla Severson, universitetslektor vid institutionen för medier och journalistik, Linnéuniversitetet, Studentaktivt lärande
2015 – Mats Benner, professor vid Företagsekonomiska institutionen, Lunds universitet, Utbildningens villkor i dagens svenska akademi
2014 – Lena Adamson, docent i psykologi/expert i högre utbildningsfrågor, Kompetenser för framtiden – högskolans roll för samhällsutvecklingen
2013 – Stefan Hrastinski, docent vid Institutionen för medieteknik och interaktionsdesign, Kungliga tekniska högskolan, Innovativt lärande i en öppen värld
2012 – Sofia Ask, lektor i svenska språket, Linnéuniversitetet, Mellan vetenskap och profession
2011 – Katarina Mårtensson, pedagogisk utvecklare, Lunds universitet, Bra akademiska utbildningsmiljöer
2010 – Klara Bolander Laksov, lektor vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet, Scholarship of Teaching and Learning
2009 – Torgny Roxå, pedagogisk konsult, Lunds tekniska högskola, Vad är lärarlärdom?